KJÆRE LÆRER
Det magiske klasserommet – ikke-diskriminering er et digitalt undervisningsmateriell som er laget av, med og for barn i 5.-10. klasse. Barne- og ungdomsorganisasjoner og skoleelever fra hele landet og verden har bidratt med innspill og innhold til materiellet. Elevene får høre barn og unges egne stemmer om hvordan diskriminering oppleves og hva som skal til for å skape en mer inkluderende verden. Gjennom barns historier om diskriminering i verden får skoleelever innblikk i alt fra urfolksspråk, funksjonsnedsettelser, hatprat til kroppspress, sett i lys av FNs barnekonvensjon og FNs bærekraftsmål.
Det digitale materiellet oppfyller kompetansemål i flere fag etter 7. og 10. trinn, og er svært relevant innenfor alle de tverrfaglige emnene; bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, og folkehelse og livsmestring. Det magiske klasserommet er, og skal være, en pådriver for de tverrfaglige emnene i læreplanen, og hjelper deg som lærer å undervise i emnene som går på tvers av fag. FNs bærekraftsmål blir spesielt løftet frem i dette undervisningsmateriellet. Bærekraftsmålene gjelder alle og målene skal nås innen 2030. Ingen skal utelates, og målene skal spesielt nå de som oftest er utsatt for diskriminering.
Barn i Norge og verden opplever diskriminering og rettighetsbrudd. FNs barnekonvensjon er innlemmet i norsk lov. Der står det at barn skal lære om sine rettigheter. Likevel finnes det lite undervisningsmateriell om dette. Det fører til at barn ikke vet at de kan si ifra når de opplever diskriminering på ulikt vis – alt fra latterliggjøring, mobbing, krenkelser, hatprat til vold. For at barn skal kjenne til rettighetene sine, må de få kunnskap. Og det er i skolen vi når alle barn. FN har sagt tydelig ifra til Norge at det er mange norske barn som også opplever diskriminering. Redd Barna utvikler derfor materiell fra et globalt og nasjonalt som gir barn på skolen kunnskap om retten til ikke-diskriminering.
Hovedmålet med dette undervisningsmateriellet er tredelt:
1. Elevene skal få kunnskap om hva ikke-diskriminering er i lys av internasjonale avtaler, lovverk og planer, spesifikt FNs barnekonvensjon og FNs bærekraftsmål.
2. Elevene skal oppleve engasjement mot diskriminering for barn i hele verden.
3. Elevene skal tilegne seg handlingskompetanse og få verktøy i hvordan de kan bidra til en mer likeverdig og inkluderende verden. Barn og unge er medborgere, og er med på å kjempe for nulltoleranse mot diskriminering.
Redd Barna har jobbet med universell utforming, slik at materiellet skal være tilgjengelig for alle barn. Filmene inneholder integrert synstolking, noen er tegnspråktolket og hele løsningen skal kunne brukes for alle med syns- eller hørselshemming. Redd Barna jobber for at alle filmer skal bli tegnspråktolket og alt innhold blir oversatt til samiske språk og nynorsk. Dette er en betaversjon vi lanserer og vi vil frem mot skolestart høsten 2020 jobbe med å videreutvikle den.
Det magiske klasserommet er gratis å bruke og du finner det på www.reddbarna.no/klasserom. Velkommen inn i Det magiske klasserommet – ikke-diskriminering og bli med på å skape magi!
Hilsen
Anne Marte Johnsen, Redd Barna
Utgiver: Redd Barna 2020
Medvirkende barne- og ungdomsorganisasjoner: NHFU, Noereh, Press – Redd Barna ungdom og Skeiv ungdom
Illustrasjoner: Tomas Drefvelin
Produksjon: Brainify
Digitale fortellinger: i samarbeid med Beitostølen helsesportsenter
Stemmer i filmer: Theodor, Mia, Mira, Ellinor, Ebbe, Milla, Peder, Even, Isabella og Martin
Prosjektleder: Anne Marte Johnsen
Tusen takk til alle elever fra ulike skoler i landet og ansatte i Redd Barna som har bidratt til å lage Det magiske klasserommet – ikke-diskriminering.
---
Det magiske klasserommet er laget med støtte fra Norad, UNESCO og Bufdir.
AKTUELLE KOMPETANSEMÅL
Etter 7. trinn
Samfunnsfag
• utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra
• utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
• drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
• samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
• utforske hovudtrekk ved historia til samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg og presentere rettar samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg har i dag
• reflektere over korleis kommersiell påverknad kan verke inn på forbruk, personleg økonomi og sjølvbilete
• reflektere over variasjonar i identitetar, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og eigne og andre sine grenser knytte til kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte kva ein kan gjere om grenser blir brotne
Norsk
• utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet
KRLE
• utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
• gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge
Engelsk
• utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
Samfunnsfag
• reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
• utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
• beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
• drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
• gjere greie for fornorsking av samane og dei nasjonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå
• reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
• reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
• beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
Norsk
• utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
• utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter
Naturfag
• drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
KRLE
• reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
• identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Engelsk
• utforske og reflektere over situasjonen til urfolk i den engelskspråklige verden og i Norge
OM NETTLØSNINGEN
HOVEDDELER
Nettsiden: www.diskriminering.reddbarna.no
Når du klikker på jordkloden med hjerter på, får du mer informasjon om hva du skal gjøre og så får du se en film med introduksjon til Det magiske klasserommet – ikke-diskriminering. Hoveddelene består av «I verden», «På skolen», «På fritida», «På nett» og «Jeg». I tillegg avsluttes klasserommet med: «Ut i verden». Hver hoveddel består av følgende oppgaver: fakta/feil, film, bildeserie, quiz, spill og digital fortelling.
Redd Barna anbefaler at elevene starter med «I verden», for å lære overordnet om FNs barnekonvensjon og FNs bærekraftsmål. Det er mest hensiktsmessig å jobbe seg bortover fra venstre og til høyre. Læreren kan også jobbe med hoveddelene i ønsket rekkefølge og med tilhørende oppgaver.
NAVIGERING
Du kommer til oppgavene ved å trykke på illustrasjonene og ikonene i hver hoveddel. Når du er ferdig med en oppgave, trykker du på knappen «Gå videre» for å komme til neste oppgave. For å navigere videre til neste hoveddel, trykker du på pilene til høyre og venstre.
Linjen med prikker og stjerner øverst kan også brukes for å navigere seg til ulike oppgaver. Det er også mulig å bruke menyen øverst til høyre for å navigere mellom de ulike delene. For å komme deg ut av klasserommet om ikke-diskriminering og tilbake til alle jordklodene med de ulike temaene, må du trykke på tilbakeknappen øverst til venstre.
SAMLE STJERNER
Hver av de fem hoveddelene består av syv oppgaver. Elevene får en stjerne for hver oppgave de er ferdig med. Stjernene dukker opp i linjen med prikker og stjerner øverst. Til slutt kan hver elev ha samlet 37 stjerner. Hvis nettleseren lukkes, mister du dessverre symbolene og du må begynne på nytt.
FILMER
Alle filmene har tilpasset integrert synstolking. Filmene har norsk tale og er tekstet der barna snakker andre språk enn norsk. Norsk tale er tekstet. Du kan trykke på CC-knappen til høyre for menyen på filmene og klikke der det står norsk. Filmene om FNs barnekonvensjon («I verden») er tekstet på nynorsk, lulesamisk, sørsamisk og nordsamisk. Filmen med de samiske ungdommene («På skolen») er tekstet på samiske språk. Redd Barna jobber for å oversette alt materiellet til nynorsk og samiske språk.
SYSTEMKRAV
For å få en god brukeropplevelse av Det magiske klasserommet, er det lurt å sørge for at nettleseren er oppdatert. Vi anbefaler å bruke PC eller nettbrett med enten nettleserne Google Chrome eller Safari. Mozilla og Internet Explorer vil også fungere, mens disse og andre gir ikke den beste brukeropplevelsen. På mindre nettbrett og mobil virker ikke materiellet optimalt. Chrome-brukere med Intowords extension må sette på inkognitomodus for at løsningen skal fungere optimalt.
OM IKKE-DISKRIMINERING SOM TEMA
Diskriminering er et komplekst og sensitivt tema. Elever kan selv være personlig berørt av problemstillingene som tas opp i materiellet. Alle elever skal kjenne til hvem de kan kontakte, hvis de har spørsmål eller hvis de trenger hjelp til å håndtere og stoppe pågående diskriminering.
Redd Barna presiserer at dette undervisningsmateriellet er et supplement til annen undervisning der dere jobber med temaet ikke-diskriminering. Redd Barnas mandat er å gi barn kunnskap om sine rettigheter, la barn få fortelle sine historier og gi verktøy til å bekjempe diskriminering. Vårt undervisningsmateriell løfter barnas egne stemmer, rettighetsperspektivet og bærekraftsmålene, i et nasjonalt og globalt perspektiv. Under «Tips til videre arbeid» vil du finne flere forslag til å jobbe med dybdelæring om temaet.
HOVEDDELER -
1. I VERDEN
Hvilke internasjonale avtaler, lover og planer finnes det mot diskriminering? «I verden» lærer elevene om FNs barnekonvensjon og FNs bærekraftsmål.
2. PÅ SKOLEN
Hvordan er det å gå på skole rundt omkring i verden, og hva er grunnene til at mange ikke får gå på skole og oppfylt rettighetene sine? Lær om urfolk og språk og forskjellsbehandling på grunn av kjønn!
3. PÅ FRITIDA
Hvilke barrierer møter barn og unge på fritidsarenaen? I dette rommet lærer elevene om barnearbeid, poesi, og om hvordan det føles å bli holdt utenfor.
4. PÅ NETT
Når er det positivt og negativt å være på nett? Temaer som kroppspress, hatprat og rasisme blir satt på agendaen.
5. JEG
Hva kan barn og unge gjøre for å bekjempe diskriminering? I hjernen får du møte barn og ungdom som forteller sine historier, og det er flere tips til hva du kan gjøre!
FNS BARNEKONVENSJON
FNs barnekonvensjon er en internasjonal avtale om barns rettigheter. Det er 42 artikler, eller rettigheter, og disse er en del av norsk lov. Artikkel 2 om ikke-diskriminering er et av barnekonvensjonens hovedprinsipper. Det vil si at ikke-diskriminering gir overordnet forståelse av hele konvensjonen. Her er noen utvalgte rettigheter som gjennomgås i Det magiske klasserommet – ikke-diskriminering i forenklet tekst:
1 Alle barn under 18 år i hele verden har like rettigheter.
2 Alle barn har rett til å ikke bli diskriminert.
3 Staten og voksne skal alltid handle etter hva som er best for barn.
12 Alle barn har rett til å si sine meninger og bli tatt på alvor.
13 Alle barn har rett til å få informasjon og si det de mener.
14 Alle barn har rett til å tro og tenke på det de selv ønsker.
15 Alle barn har rett til å delta i organisasjoner.
17 Alle barn har rett til å bli beskyttet mot skadelig informasjon fra media.
23 19 Alle barn har rett til at ingen skader eller misbruker dem.
Alle barn med funksjonsnedsettelser har rett til samme skole og omsorg som alle andre barn.
28 Alle barn har rett til å gå på skole.
29 Alle barn har rett til å gå på skole med god kvalitet.
30 Alle barn fra urfolk eller minoriteter har rett til å snakke sitt eget språk, ha sin egen kultur og sin egen tro.
31 Alle barn har rett til lek, fritid og hvile.
Artikkel 2 – ikke-diskriminering i fulltekst fra FNs barnekonvensjon:
«1. De stater som er part i denne konvensjon, skal respektere og sikre de rettigheter som er fastsatt i denne konvensjon for ethvert barn innenfor deres jurisdiksjon, uten diskriminering av noe slag og uten hensyn til barnets, dets foreldres eller verges rase, hudfarge, kjønn, språk, religion, politiske eller annen oppfatning, nasjonale, etniske eller sosiale opprinnelse, eiendomsforhold, funksjonshemming, fødsel eller annen stilling.
2. Partene skal treffe alle egnede tiltak for å sikre at barnet beskyttes mot enhver form for diskriminering eller straff på grunn av sineforeldres, sin verges eller familiemedlemmers stilling, virksomhet, meningsytringer eller tro.»
Besøk Redd Barna sine nettsider eller Barneombudet for å lese FNs barnekonvensjon i fulltekst.
Om menneskerettighetserklæringen og FNs barnekonvensjon fra overordnet del av læreplanverket:
«Menneskerettighetene har sitt grunnlag i menneskeverdet og er en viktig del av fundamentet for rettsstaten. De bygger på universelle verdier som gjelder for alle uansett hvem de er, hvor de kommer fra, og hvor de befinner seg. Barnekonvensjonen er en del av menneskerettighetene og gir barn og unge et særlig vern.»
FNS BÆREKRAFTSMÅL
FNs bærekraftsmål er en felles plan for alle verdens land om å skape en mer bærekraftig verden innen år 2030. Alle målene henger sammen med ikke-diskriminering. Da FN lagde arbeidsplanen om bærekraftsmålene, ble verdens ledere enige om at det viktigste er at målene skal «Leave No One behind». Altså at ingen skal utelates. Målene skal gjelde alle, spesielt de som ofte blir diskriminert eller urettferdig behandlet. Det står for eksempel spesifikt om jenter, de med nedsatt funksjonsevne, urfolk og barn.
Her er noen utvalgte delmål om ikke-diskriminering:
Mål 4: God utdanning
4.5) Innen 2030 avskaffe kjønnsforskjeller i utdanning og opplæring og sikre lik tilgang til alle nivåer innenfor utdanning og yrkesfaglig opplæring for sårbare personer, deriblant personer med nedsatt funksjonsevne, urfolk og barn i utsatte situasjoner.
4.7) Innen 2030 sikre at alle elever og studenter tilegner seg den kompetanse som er nødvendig for å fremme bærekraftig utvikling, blant annet gjennom utdanning for bærekraftig utvikling og livsstil, menneskerettigheter, likestilling, fremme av en freds- og en ikkevoldskultur, globalt borgerskap og verdsetting av kulturelt mangfold og kulturens bidrag til bærekraftig utvikling.
4.a) Etablere og oppgradere utdanningstilbud som ivaretar hensynet til barn, personer med nedsatt funksjonsevne og kjønnsforskjeller, og sikrer trygge, ikke-voldelige, inkluderende og effektive læringsomgivelser for alle.
Mål 10: Mindre ulikhet
10.2) Innen 2030 sørge for å myndiggjøre alle og fremme deres sosiale, økonomiske og politiske inkludering, uten hensyn til alder, kjønn, funksjonsevne, rase, etnisitet, nasjonal opprinnelse, religion eller økonomisk eller annen status.
10.3) Sikre like muligheter og redusere forskjellsbehandling, blant annet ved å avskaffe diskriminerende lover, politikk og praksis og ved å fremme lovgivning, politikk og tiltak som er egnet til å nå dette målet.
Mål 11: Bærekraftige byer og samfunn
11.2) Innen 2030 sørge for at alle har tilgang til trygge, lett tilgjengelige og bærekraftige transportsystemer til en overkommelig pris, og bedre sikkerheten på veiene, særlig gjennom utbygging av offentlige transportmidler og med særlig vekt på behovene til personer i utsatte situasjoner, kvinner, barn, personer med nedsatt funksjonsevne samt eldre.
11.7) Innen 2030 sørge for allmenn tilgang til trygge, inkluderende og lett tilgjengelige grøntområder og offentlige rom, særlig for kvinner, barn og eldre samt personer med nedsatt funksjonsevne.
Les mer på FN-sambandet sine nettsider for å lære mer om bærekraftsmålene.
UNDERVISNINGSOPPLEGG 1
Trinn: 5.-10. trinn
Tid: Totalt 120 minutter, men dette bør deles opp i to eller flere økter.
Utstyr: PC/nettbrett og headset til alle elevene
Mål:
Jeg blir kjent med FNs bærekraftsmål og FNs barnekonvensjon.
Jeg vet hva diskriminering og likeverd er.
Jeg har forståelse for at alle mennesker er like mye verdt og ingen skal bli diskriminert.
1. INNLEDNING (CA. 10 MINUTTER)
Gå gjennom målene for økta sammen med elevene, og introduser emnet.
2. ELEVER JOBBER PÅ PC/NETTBRETT (CA. 85 MINUTTER)
La elevene jobbe på PC/nettbrett hver for seg. Elevene starter med å se introduksjonsvideoen, og jobber seg deretter gjennom alle delene: I verden, På skolen, På fritida, På nett og Jeg. I hver del er det filmer, spill, bildeserier og quiz elevene arbeider med. Det tar totalt cirka 85 minutter å gå gjennom alle delene, så dette kan med fordel deles opp i flere kortere økter.
Om elevene blir ferdige, kan de klikke seg inn på lenkene til sidene under Gjør mer.
3. FELLES KLASSESAMTALE (CA. 15 MINUTTER)
Repeter sammen med elevene hva de har sett, uavhengig av om de har gått gjennom en eller flere deler. Hvilke historier ble fortalt om diskriminering? Var det en historie elevene merket seg spesielt? Hva er det viktigste de husker eller lærte? La samtalen dreie dit elevene fører den, ut fra hva de er opptatt av. Åpne opp for spontane tilbakemeldinger og spørsmål fra elevene.
I løpet av samtalen kan det være greit å avklare viktige begreper - kan elevene sette ord på hva diskriminering er? Hva er likeverd?
Diskriminering: Å bli usaklig og urettferdig forskjellsbehandlet på grunn av hvem du er og hvor du kommer fra.
Likeverd: Alle er like mye verdt og skal behandles med rettferdighet og respekt.
4. AVSLUTNING (CA. 10 MINUTTER)
Rund av økta med en kort oppsummering av hva elevene har lært med utgangspunkt i målene for økta.
UNDERVISNINGSOPPLEGG 2
Trinn: 5. – 10. trinn
Tid: 60 minutter
Utstyr: PC eller nettbrett og headset til alle elevene
Mål 5. - 7. trinn:
Jeg sammenligner hvordan barns rettigheter blir ivaretatt i ulike land.
Jeg utvikler forslag til hvordan samfunnet og jeg selv kan motvirke diskriminering.
Mål 8. – 10. trinn:
Jeg kan beskrive hvordan barns rettigheter har betydning for menneskers liv og likeverd i Norge og i verden.
Jeg reflekterer over hvordan mennesker er forskjellige og presenterer tiltak for et mer bærekraftig samfunn der mennesker ikke blir diskriminert.
1. Innledning (cirka 5 minutter)
Gå gjennom målene for økta, og be elevene gjenfortelle noe av det de husker fra forrige økt.
2. Gruppearbeid (cirka 20 minutter)
Del klassen opp i grupper, tre til fire elever i hver gruppe. Gruppene får utdelt hver sin del fra det digitale materiellet som de skal jobbe med: i verden, på skolen, på fritiden, på nett og jeg. Om det totalt er flere grupper enn fem, får noen grupper samme del å jobbe med. Hver gruppe bruker sin del som utgangspunkt for å utforske og komme frem til svar på spørsmålene til sin del. Det er utarbeidet ulike spørsmål til mellom- og ungdomstrinnet, disse finner du på neste side. Hovedfokuset ligger på at gruppene skal samtale og reflektere over spørsmålene sammen, men gruppene må gjerne notere, lage tankekart eller tegne sammen på et stort ark. Gruppene samtaler om og finner frem til sine svar på spørsmålene som er felles for alle først, så går de over til de spørsmålene som hører til sin del. Definer gjerne sammen med elevene hva «samfunnet» betyr, da noen av spørsmålene bruker dette begrepet.
Samfunnet: folk i en stat med felles lover: politikere, foreldre, naboer, trenere, lærere osv.
3. Refleksjon i hel klasse (cirka 30 minutter)
Gruppene skal nå fortelle om sine refleksjoner til resten av klassen. Det er ikke meningen at de skal holde et foredrag, men snarere dele sine tanker. Still gjerne spørsmålene til elevene, og utfordre dem til å reflektere.
4. Avslutning (cirka 5 minutter)
Oppsummer målene for økta sammen med elevene. Bli enige om hva klassen kan gjøre for å bekjempe diskriminering.
SPØRSMÅLSARK 5.-7. trinn
Felles for alle temaer
Alle barn har rett til å ikke bli diskriminert. Finn to eksempler på barn som blir utsatt for diskriminering i deres del: et eksempel fra Norge og et fra verden.
Hva er grunnene til at disse barna blir diskriminert?
Hvordan tror dere det er for barna å bli diskriminert?
Hva sier FNs barnekonvensjon og FNs bærekraftsmål om ikke-diskriminering?
I verden
Fortsett å tenke på de to eksemplene dere har funnet, og svar på spørsmålene:
Hva kan samfunnet gjøre for at barna skal bli likeverdig behandlet i stedet for å bli diskriminert?
Hvorfor er det viktig å motvirke diskriminering for at vi skal nå FNs bærekraftsmål?
Hva kan du gjøre for å bidra til å forhindre diskriminering?
På skolen
Fortsett å tenke på de to eksemplene dere har funnet, og svar på spørsmålene:
Hva kan samfunnet og skolene gjøre for at barna skal bli inkludert i stedet for å bli diskriminert?
Hvordan er skolen du går på tilrettelagt for alle barn?
Hva kan du gjøre for å bidra til å forhindre diskriminering på din skole?
På fritiden
Fortsett å tenke på de to eksemplene dere har funnet, og svar på spørsmålene:
Hva kan samfunnet gjøre for at barna skal bli inkludert i stedet for å bli diskriminert?
Hvordan er de fritidstilbudene du vet om tilrettelagt for at alle barn kan delta?
Hva kan du gjøre for å bidra til å forhindre diskriminering på fritiden?
På nett
Fortsett å tenke på de to eksemplene dere har funnet, og svar på spørsmålene:
Hva kan samfunnet gjøre for at barna skal bli inkludert i stedet for å bli diskriminert?
Har dere opplevd at folk har skrevet hatefulle ytringer på nett?
Hva kan du gjøre for å bidra til å forhindre diskriminering på nett?
Jeg
Fortsett å tenke på de to eksemplene dere har funnet, og svar på spørsmålene:
Hva kan samfunnet gjøre for at barn skal bli inkludert i stedet for å bli diskriminert?
Hva kan du gjøre for å bidra til å forhindre diskriminering?
Nevn positive ting ved at mennesker er ulike. Hva kan vi lære av hverandre?
SPØRSMÅLSARK 8.-10. TRINN
Felles for alle temarom
Alle barn har rett til å ikke bli diskriminert. Finn to eksempler på barn og unge som får denne rettigheten brutt i deres del – et eksempel fra Norge og et fra verden.
Hvorfor og hvordan blir disse barna diskriminert?
Hvilke konsekvenser har denne diskrimineringen for deres liv?
Hva sier FNs barnekonvensjon og FNs bærekraftsmål om ikke-diskriminering?
I verden
Hvordan kan barns rettigheter bidra til at barn og unge ikke diskrimineres?
Hvordan kan FNs bærekraftsmål bidra til at barn og unge ikke blir diskriminert?
Beskriv konkrete tiltak samfunnet gjør og kan gjøre i fremtiden, for å motvirke diskriminering.
Beskriv hvordan samarbeid mellom land kan bidra til å motvirke diskriminering.
Hva kan du gjøre for å motvirke diskriminering?
På skolen
Hvilke rettigheter fra FNs barnekonvensjon er viktige for at alle barn skal få gå på skole?
Hvordan er skolen dere går på tilrettelagt for mennesker med ulike forutsetninger?
Beskriv konkrete tiltak skoler gjør og kan gjøre i fremtiden for å motvirke diskriminering.
Beskriv konkrete tiltak samfunnet gjør og kan gjøre i fremtiden for å motvirke diskriminering på skolen.
Hva kan dere gjøre for å motvirke diskriminering på skolen?
På fritiden
Hvilke rettigheter fra Barnekonvensjonen er viktige for at alle barn skal kunne delta i fritidsaktiviteter?
Beskriv konkrete tiltak fritidsarenaer gjør og kan gjøre i fremtiden for å motvirke diskriminering på fritiden.
Beskriv konkrete tiltak samfunnet gjør og kan gjøre i fremtiden for å motvirke diskriminering fra fritidsaktiviteter.
Hva kan dere gjøre for å motvirke diskriminering på fritiden?
På nett
Har dere opplevd at folk har skrevet diskriminerende ting på nett?
Hvordan tror dere det oppleves å bli skrevet om på en hatefull måte på nettet?
Beskriv konkrete tiltak samfunnet kan gjøre for å motvirke diskriminering på nett.
Hva kan dere gjøre for å motvirke diskriminering og hatefulle ytringer på nett?
Jeg
Hvordan kan barns rettigheter bidra til at barn og unge ikke diskrimineres?
Hvordan kan FNs bærekraftsmål bidra til at barn og unge ikke diskrimineres?
Beskriv konkrete tiltak samfunnet gjør og kan gjøre i fremtiden for å motvirke diskriminering.
Nevn positive ting om hvorfor mangfold er bra.
Hva kan dere og andre unge gjøre for å motvirke diskriminering?
FORSLAG TIL VIDERE ARBEID
FORBILDER
Bruk bildeseriene om forbilder for å lære mer om barns rettigheter og diskriminering! Ta utgangspunkt i bildeserien «Historiske forbilder» eller «Unge forbilder». Elevene velger et av forbildene i bildeserien eller de kan velge et annet forbilde de har, som har kjempet eller kjemper mot diskriminering på en eller annen måte. Elevene lærer mer om sitt forbilde og presenterer sitt forbilde gjennom digitale presentasjoner, tekster, film eller annet.
Relevante fag: Norsk, samfunnsfag, KRLE, kunst og håndverk, musikk.
TVERRFAGLIG KREATIV UKE
Det er mange måter å bruke retten til å bli hørt på og kjempe mot diskriminering. I Nigeria har jentene skrevet dikt, i Etiopia lager de sanger, Ella Maria Hætta lager sanger og Yotube-brødrene lager filmer. Samarbeid flere lærere på tvers av fag om en felles temauke om ikke-diskriminering. Jobb med Det magiske klasserommet og andre ressurser. La elevene få skrive sanger, kunstverk, dikt, mat og filmer. Avslutt uka med å la elevene få fremføre, se, lytte til og smake på de ulike kreative måtene elevene bekjemper diskriminering på.
Relevante fag: musikk, kunst- og håndverk, norsk, mat og helse og engelsk og KRLE
LESERINNLEGG
La elevene bruke stemmen sin – alle barn har rett til å bli hørt! Bruk innholdet elevene har lært om i Det magiske klasserommet – ikke-diskriminering til å skrive et leserinnlegg med mål om å påvirke samfunnet til å bekjempe diskriminering. Fortell elevene at dere kan prøve å få leserinnlegg på trykk i lokalaviser og i Aftenpostens Si;D, og oppfordre de elevene som ønsker det til å sende inn sitt leserinnlegg til en avis.
Relevante fag: norsk, samfunnsfag, KRLE, naturfag
INKLUDERING PÅ SKOLEN OG PÅ NETT
Benytt anledningen til å jobbe for et inkluderende miljø i klassen, på skolen og på nett med Redd Barnas undervisningsmateriell fra Ingen Utenfor og Nettvett.
Relevante fag: Norsk, samfunnsfag, KRLE
FILM
Er det noen land eller temaer elevene ble mer nysgjerrige på? Mange av filmene og bildeseriene er fra andre land i verden. Se filmene sammen og la elevene stille spørsmål. Bruk filmene som utgangspunkt til å fordype dere mer i et land. Se dokumentarer og filmer fra de ulike landene og om de ulike temaene.
Relevante fag: Norsk, samfunnsfag og KRLE
TIPS TIL ANDRE RESSURSER
LÆR MER OM, SNAKK MED NOEN OG MELD I FRA OM DISKRIMINERING
Barneombudet: www.barneombudet.no
Likestillings- og diskrimineringsombudet: www.ldo.no
Politiet: www.politiet.no/tjenester/tips-politiet/hatefulle-ytringer-pa-internett/
Ung.no: www.ung.no
Press – Redd Barna ungdom: www.press.no
Røde Kors: www.korspaahalsen.no
FN OG BÆREKRAFTIG UTVIKLING
FN-sambandet: www.fn-sambandet.no
Om FNs bærekraftsmål på samisk
HATPRAT OG RASISME
Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme: www.dembra.no
Stopp hatprat: www.stopphatprat.no
Antirasistisk senter: www.antirasistisksenter.no
Aldri mer 22.juli: https://aldrimer22juli.no/
SENTRE
Likestillingssenteret: www.likestillingssenteret.no/
Wergelandsenteret: www.theewc.org/
22. juli-senteret: www.22julisenteret.no/
Senter for studier av holocaust og livssynsminoriteter: www.hlsenteret.no
FUNKSJONSNEDSETTELSER
Funksjonshemmedes fellesorganisasjon: www.ffo.no/
Norges handikapforbund: www.nhf.no/
Norges Handikapforbunds ungdom: www.nhfu.no
SAMISKE SPRÅK OG KULTUR
Samiske veivisere: www.samiskeveivisere.no
Sametinget: www.sametinget.no
Filmweb har studieark om filmene Kautokeinoopprøret og Sameblod
Samisk myteknuser: www.samiskmyteknuser.no/
SEKSUALITET, KJØNN OG IDENTITET
Foreningen Fri - rosa kompetanse: www.foreningenfri.no/rosa-kompetanse/
Skeiv ungdom: www.skeivungdom.no/
Sex og samfunn: www.sexogsamfunn.no/
Sex og politikk: www.sexogpolitikk.no/
Skeiv verden: www.skeivverden.no/
Redd Barna jobber for en verden der alle barn overlever, lærer, er trygge og får sine rettigheter oppfylt. Vi arbeider for og med barn i mer enn 120 land.
Se Redd Barnas skolesider for mer gratis undervisningsmateriell om:
• FNs barnekonvensjon og FNs bærekraftsmål
• Nettvett og digital dømmekraft,
• Ingen utenfor – om trygge klassemiljøer og elevmedvirkning
• Kunnskap om og bekjempelse av seksuelle overgrep og vold www.reddbarna.no/skole